تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
با روزانه هایم همراه شو رهگذر ...


از وقتی دانشجوی پزشکی شدم [ و فیزیوپات که شدم دیگه بدتر] هر بار که میخوام برم دکتر اضطراب و وسواسی میگیرم بابت این که "یعنی واقعیات و مشکل من به درستی انتقال پیدا میکنن به گوش دکتر؟ " هی شرح حال تمرین میکنم. ولی چیزی که هی اصطکاک ذهنی ام رو بدتر میکنه اینه که میدونم به احتمال خیلی زیاد پزشک حرفام رو قطع میکنه و رشته شرح حال از دستم میره. توی کتاب " آنچه شما میگویید آنچه پزشک می شنود از دنیل افری" چیز جالبی نوشته بود : [با دادن رفرنس که این نتیجه ی یه آماری هست] پزشکان اغلب طی دوازده ثانیه ی اول صحبت بیمار را قطع می کنند. 

هر بار که میرم دکتر، حوصله شون نسبت به دفعه قبل افول پیدا کرده و نزدیکه که زودتر با لگد بیمار رو پرت کنن بیرون. و نمیدونم که بخاطر خستگی کروناس یا چی. کرونا هم بهونه ی خوبی شده...

چند وقت پیش مینشستیم با سال بالاییم مریضای سلیاکی رو اسکرین میکردیم. چندتای اولی رو خودش دکتروار manage کرد و بعدیا رو سپرد به من و حواسش بود که من چیکار میکنم. از این که میذاشتم حرف بزنن مریضا، حوصله اش سر میرفت و با انگلیسی میگفت که جمعش کن کم کم. [مطمئن بودیم بیمارامون انگلیسی در حد بیسیک هم بلد نیستن از شدت فقر و سطح پایین اجتماعی]. آخرش سر یکی از مریضا، مریض بدبخت هی داشت حرف میزد هی این پسره حرفاشو پاره میکرد با سوال کردن. چیزای مهمی داشت میگفت ولی با سوال پرسیدنای این بشر همه داشتن miss میشدن. متاسفانه کنترلم رو از دست دادم و گفتم :

Doctor! Please shut your mouth and LISTEN

باید اجازه حرف زدن رو به بیمار داد. بدون این که از همون اول با سوالات تکه تکه کننده مد نظر خودمون حرفاشو قطع کنیم. فکر نمیکنم این حرف زدن و  گفتن شکایت اصلی شون از 5 دقیقه تجاوز کنه. بعد اگر بیمار داشت به بیراهه میرفت با سوالات جهت دار هدایتش کنیم. 

سر همون کار سلیاک و تشخیصی که قبل تر توسط یه پزشک miss شده بود داشتم با فرانک صحبت میکردم. واضحا دلیل این میس شدن سرسری گرفتن و علامت درمانی و گوش نکردن به شرح حال کامل بوده. بهش گفتم به نظرت چی میشه که کیس به این واضحی از دست میره؟ چرا وقت نمیذارن؟ گفت کلاس کاره. تو رشته ما هر کی کمتر وقت بذاره و زودتر مریضو ویزیت کنه بفرسه بیرون بیشتر براش سر و دست میشکنن. اصلا دوست نداشتم این حرفا رو یه متخصص بزنه. واقعا اینجوریه؟ برای من که... من دلم میخواد کله دکترای اینجوری رو با دندونام بکنم😬 [ناگفته نماند فرانک خودش اصلا اینجوری نیست. یه بار رفته بودم پیشش و بیمار که اومد رفتم تو اتاق پشتی. انقدر مریض رو معاینه و پشت و رو کرد و بعد هم ارجاعات به سایر متخصص ها، چایی که برام تو اتاقش ریخته بود یخ کرد :/ ]

+در مورد نحوه طبابت خودم هیچ ایده ای ندارم. میدونم که مثلا اگه بشینم تو یه درماتگاه که یه شیفتش 100 تا مریض میاد نمیشه به حرفای همه خوب گوش داد. انتظار من، بیشتر از پزشکای متخصص و اونایی هست که امکان گوش کردن رو دارن ولی دریغ میکنن.

Life Rhythm ۰۶ دی ۹۹ ، ۱۱:۲۷ ۶ ۳۴۵

نظرات (۶)

  • tiktik tiki
    دوشنبه ۸ دی ۹۹ , ۰۰:۰۹

    واقعا؟؟؟؟اقا پزشک که هیچی این دل و جرات ارایشگرا الله اکبر از این دل قرصشون

    • author avatar
      Life Rhythm
      ۸ دی ۹۹، ۰۰:۳۷
      ببین حتی پزشکای متخصص هم کاراشون رو میدن دستیار میکنه همینم تخلفه و جای شکایت داره. تنها جایی که دیدم خودش کار میکنه همین دکتر خودمه :)
      آرایشگرا رو میگی؟ نمیدونم چرا یاد اون سخنرانی امام افتادم که میگفت هررر چه متخصص تر بدتررر😂 
  • tiktik tiki
    يكشنبه ۷ دی ۹۹ , ۲۲:۰۱

    دقیقا پوست فقط اون خدمات جانبیش هست که پول توشه که البته الان دیگه دوره ایی شده پزشک عمومی که میره دوره های لیزر رو میگذرونه ،هر ارایشگاهی هم یه دستگاه iplگذاشته و حتی تازگیا دیدم پروسه های برداشت خال رو هم انجام میدن(چ جراتی)

     

    دقیقا واسه منم همین حرف زد گف تو پول ویزیت یه نشکل رو دادی،حتی یکی از متخصصای معروف شهرمون دخترش داروخانه زده و فقط در فیلد رشته مامانش داره کار میکنه انواع داروهای ترکیبی و ساختنی و مامانش توصیه اکید داره فقط همین داروخانه داروهاتو تهیه کنی😅قشنگ دیگه یه مافیای خانوادگی ساختن و بنظرم پول براشون اولویت اول هرچیزی هست حتی تشخیص و درمان

    • author avatar
      Life Rhythm
      ۷ دی ۹۹، ۲۳:۲۷
      من فکر میکردم صرف این که مدرک عمومی داشته باشن و دوره بگذرونن اوکیه. یه پیجی تو اینستا هست که گندکاری همینا رو میذاره. [ pezeshkan_motekhases  ] طبق چیزایی که از قوانین وزرات بهداشت میگه، انجام لیزر، توسط هر کس به جز متخصص پوست تخلفه. حالا تو دیگه ببین چه قدر متخلف راست راست داره پول درمیاره. همین جا چندتا دکتر عمومی هستن انقدر تخصصی تو نقش دکتر پوست فرو رفتن من فکر کردم واقعا متخصص پوستن بعدا شانسی فهمیدم عمومی ان. ویزیت و دست مزدشونم کمتره مشتریشونم بیشتر. فقط اون جرئته منو کشته. یکی از همین بوتاکسیا چک و پوزش کج بشه میتونه بکشونه دادگاه پدرشو دربیاره
  • لنی ..
    يكشنبه ۷ دی ۹۹ , ۲۰:۵۱

    برای من خیلی مهمه که پزشکی که پیشش میرم بهم گوش کنه. اینقدر مهم که اگه پزشکی بد برخورد کنه و گوش نده به حرفام حتی نسبت به نسخه‌ای که میده هم بددل میشم. مثلا با خودم میگم چطور وقتی من هنوز مشکلم رو کامل نگفتم این نسخه رو داده؟ بماند تاثیر روانی و اهمیت گوش دادن به آدما ..
    هرچند فکر میکنم که مردم از قشر ضعیف با کوه رنج و مشکلاتی که دارن دیگه چاره‌ای جز تحمل این موضوع ندارن و از طرفی حجم فشار کاری و مراجعات زیاد هم سخت میکنه اینکار رو ولی همینکه بهشون بفهمونی که اهمیت میدی و تلاشتو بکنی واسه گوش دادن و تشخیص درست و اهمیت بدی به دردشون به نظرم کافیه.

    • author avatar
      Life Rhythm
      ۷ دی ۹۹، ۲۳:۲۷
      حق بیماره که به حرفاش درست گوش داده بشه حتی با کمبود وقت هم. این هنر دکتر رو نشون میده که چطور. بددل شدن کاملا طبیعی و به جاست. 
      متاسفانه، از تعداد پزشکانی که از قوه ی صبر و شنوایی شون استفاده میکنن داره روز به روز کم میشه. کاش گذره هیچ کس نیفته
  • tiktik tiki
    يكشنبه ۷ دی ۹۹ , ۱۴:۴۷

    منم مشکل"ایا مشکلاتم به درستی انتقال پیدا میکنن" رو دارم و همیشه توی مطب استرسی میشم اگه صحبتم فلانجا قطع شد چجور ادامش بدم

    درضمن من حتی تجربه ایی دارم که دکتر پوستی بهش مراجعه کردم برای اولین بار گفت"توی هر جلسه فقط باید یه مشکلت رو بگی واجازه صحبت کردن نداد"و البته من دیگه مراجعه نکردم.

     

    • author avatar
      Life Rhythm
      ۷ دی ۹۹، ۱۵:۰۷
      بیمار حداقل نباید دیگه علاوه بر گرفتاری و رنج دردش، دچار اضطراب این انتقال هم بشه. الآن چون از جایگاه بیمار به قضیه نگاه میکنم خیلی برام چلنجینگ عه. نمیدونم بعدا در جایگاه پزشک چطور برخورد میکنم... کاش فحش نخورم 🤲🏻
      دکترای پوست معمولا طبابت در حوزه ی پوست رو میذارن کنار. میدونی به نظر من فیلد تخصصی پوست و بیماری هاش بسیار سخته. همه به هم شبیه هستن. تشخیص افتراقی دادن مستلزم دقت و دلسوزی زیاده. ولی چرا اغلب فارغ التحصیل های عمومی دنبال اینن که برن پوست؟ میگن آسون و کشیک نداره و پول زیاد. پول زیاد از اون قر و اطوار میاد. از اون لیزرها و کارهای جانبی و زیبایی. وگرنه کارهای تشخیصیش بسیاااار سخته. بسیااار و اینه فرق بین دکتر پوست خوب و بد از هم [ جالبه بدونی الآن که این کامنت رو مینویسم تو مطب دکتر پوستم😅 برخلاف بقیه شون دلسوز و با دقته و کارش درمان personalize عه. درمانهاش دیکته وار نیست و خب همینه که مطبش داره سر میره از مراجعه کننده. دست راستش رو سرم 🥺] عوضش قبلا یه دکتری رفته بودم مثل مراجعه تو. گفت تو یه ویزیت دادی ولی لیست مشکلات برام آوردی. جالبه که برای مشکل ریزش موی من، بابام و مامانجونم هم سه تا نسخه مشابه نوشت با این که سه نوبت جدا رفته بودیم. اینو میگن طبابت دیکته وار. 
  • راضی
    شنبه ۶ دی ۹۹ , ۲۱:۰۱

    احیانا سال بالاییت اون هم پسر , بهش بر نخورد؟! فکرکنم یه درس حسابی بعدش بهت داده باشه

    • author avatar
      Life Rhythm
      ۶ دی ۹۹، ۲۱:۰۴
      از اونجایی که اغلب پسرایی که اسم شون ایمانه خیلی فان و با جنبه ان نه😅
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مینویسم، تا که از تورم ذهن تبدارم کم کنم...